Tuesday, February 16, 2010

Listeler listeler /Lists

Bilenler bilin, ben biraz takıntılı bir insanımdır. En büyük takıntılarımdan biri de değerli kitaplarımdır. İlkokuldayken sahip olduğum 5-10 kitabı kütüphanelerdeki gibi kodlar sonra da bir deftere geçirirdim. Bilgisayar sağolsun hayat kolaylaştı, ama bendeki takıntı geçmedi. Şimdi de okuduğum kitabı excel listeme geçiriyorum. Sadece isimleri de değil, yazar adı, sayfa sayısı, yayınevi, yayın yılı ve yayın yeri ile birlikte. (İşin daha fenası aynı işlemi izlediğim bütün filmlere de yapıyorum:))

I am a little bit on the obsessive-side and one of my major obsessions are my precious books. In elementary school, I used to catalog the 5-10 books I have, making codes and stickers and everything. Fortunately, computers made life a lot easier, but my obsession remained the same. Now, I put every book I read to an excel file. And not only the name of the book; the author, number of pages, publication, publication date and place... (The worst part is that I do it for every movie I watch too:))

Liste, arada çocukken listelemediğim 10 yıllık kayıplar hariç şu anda 429 kitap diyor. Şimdi ben bu listeleme olayını bir öte boyuta taşıyıp, listemin analizini de yaptım. (Neden? Çünkü yakın zamana kadar tez filminin yönetmeni, kameramanı, kurgucusu kısaca herşeyi olan ben 1 haftalık keyiften sonra hafiften sıkılmaya, dolayısıyla da biraz kaçırmaya başladım -keçileri!-). Gelelim analizimin sonuçlarına;

 The list says 429 books, except the 10 first years of my life where I didn't catalog them. I now push the listing-thing one step forward and made an analysis of the list. (Why? Because I started to get bored after a hectic 4 months when I wrote, shot, directed, carried the equipments and edited my documentary. So the boredom became the madness, and here we are now!). Now, to the analysis:



Efendim şimdi bu okunan 429 kitabın, tam 104 adeti Amerikalı, yine 104 adeti ise (tesadüfe bak!) Türk yazarlarımız tarafından yazılmış. Onları 55 kitapla Gallik ülkeler (İngiltere, İrlanda, İskoçya), 49 kitapla Fransa, 16 kitapla Hispanik ülkeler (İspanya, Brezilya, Şili, Kolombiya, Arjantin), 13 kitapla Almanya ve Avusturya, 12 kitapla Rusya, 7 kitapla Nordik ülkeler (ki kendileri Danimarka, Norveç ve İsveçtir), 6 kitapla Afrika (Lübnan, Gine, Nijerya, Somali), 5 kitapla Yunanistan, 4 kitapla Balkan ülkeleri (eski Yugoslavya, Bulgaristan, Saraybosna) ve son olarak da sadece ama sadece 3 kitapla İtalya izlemektedir. Bu da ne demektir, kendi kültürüme değer verirken, Amerika'nın etkilerinden de kurtulamamışım demektir. Ama Amerikan edebiyatı da tadından yenmez ya!!!

104 of the 429 books read are American, again 104 of them are Turkish. The Gallic countries (England, Irland, Scotland) follows the list with 55 books, France with 49 books, Hispanic countries (Spain, Brazil, Chile, Colombia, Argantine) with 16 books, Germany and Austria with 13 books, Russia with 12 books, Nordic Countries (Sweden, Denmark, Norway) with 7 books, Africa (Lubnan, Gine, Nigeria, Somali) with 6 books, Greece with 5 books, Balkan counties with 4 books (the former Yugoslavia, Bulgaria, Bosna and Herzigova) and at last Italy with onyl 3 books. This means that although I care for my own culture, I could not free myself from the American cultural hegemonia. But American literature is to die for, so what can I do!
 

Baylar Bayanlar, analize devam edecek olursak, bu kitapların tam 43 adeti İngilizce'sinden, 22 adeti Fransızca'dan ve yalnız 1 adeti Almanca'dan okunmuştur (o da Küçük Vampir).

To continue with the analysis, 43 of the books were read in English, 22 in French, and only 1 in German. (and that was the Little Vampire- Der Kleine Vampir).

Son olarak top 10 yazar listemi de biraz utula sıkıla açıklıyorum (ki burada zannımca bu kitapların bir kısmının çocuklukta okunduğunu unutmamak gerekir):

 For the last part, we are looking at my top ten read author's list (but please, let's now forget that I read some of them as a child):

1. sırada 13 kitapla Stephen King, 2. sırada 8 kitapla Paulo Coelho, 3. sırada 7 kitap ile Agatha Christie ve Shakespeare, 5. sırada 6 kitabı ile Nazlı Eray, son olarak da beşer kitapla Sylvia Plath, Virginia Woolf, Jane Austen, Irvin Yalom, Jean-Christophe Grangé gelmektedir. Bu liste bize ne anlatır, benim ne kadar çok pulp fiction okuduğumu anlatır. Ama şunu da akılda tutmak gerekir ki, harbi yazarlar sadece 3-4 kitap yazdıklarından nicelik içeren bir listeye girmeleri kolay olmamaktadır.

The first place goes to Stephen King with 13 books, 2. place Paulo Coelho with 8 books, Agatha Christie with 7 books, Nazlı Eray with 6 books, and at the last place with 5 books: Sylvia Plath, Virginia Woolf, Jane Austen, Irvin Yalom and Jean-Christophe Grangé. This list tells us how much I read of pulp-fiction. But we must also remember that the best writers only wrote a few books and therefore it's not easy for them to enter to the top-read list.

Ben bu listeyi yaptım da ne oldu? Dünya daha iyi bir yer mi oldu, alakası yok, barış, kardeşlik? Onlar da hikaye... Bunu bloga yazdım başım göğe mi erdi? Yoooo.

What happened when I made that list? Is the world a better place now, not at all, what about peace, fraternity all over the world?. Well, not really. Did I became a better person. Nah...

2 comments:

Erdem Emin Akçay said...

Her ne kadar bu kadar detaylı bir listeye sahip olmasam da benim kitaplarım da bilgisayarda kayıtlıdır.

En çok okuduğum 10 yazarı saydım:
1. Agatha Christie 28
2. Yaşar Kemal 17
Paul Auster 17
4. Gabriel Garcia Marquez 16
5. Paulo Coelho 10
Stefan Zweig 10
Trevanian 10
8. Jerzy Kosinski 8
Amin Maalouf 8
10.Zülfü Livaneli 7
Jose Saramago 7
Ahmet Ümit 7

Ben de bunu yoruma yazdım, başım göğe mi erdi? Yooo :)

Unknown said...

Marquez'le Auster'in o kadar kitabı olduğunu bile bilmiyordum, helal valla. Ben o kadar dağınık bir okuyucuyum ki, bir yazarın bile tüm kitaplarını bitiremedim herhalde

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails